dårlig leder Hvis du er så uheldig at være på en arbejdsplads hvor din leder ikke fungerer så har du min dybeste sympati. Hvis du aldrig har været på en arbejdsplads hvor der er en leder der fungerer, så er mit råd at kigge på dig selv i spejlet, og enten blive selvstændig eller reflektere over din egen adfærd og arbejde med din egen selvudvikling og relationelle kompetencer. Dette blogindlæg er til dig der har været så uheldig rent faktisk at ramme ind i en leder som af den ene eller anden grund ikke fungerer på arbejdspladsen. Dårlig ledelse kan være hårdt at være i, men jeg må på forhånd advare dig. Du får i dette blogindlæg værktøjer til at forandre din egen adfærd og ikke din leders.

Hvad er din leders motivation: Identificer hvad der driver din leder

Jo bedre du forstår hvad der driver din leder, jo bedre er du i stand til at levere resultater som lever op til din leders forventninger. Prøv at leg med tanken, og sæt dig i din leders sted.

  • Hvad betyder noget for din leder?
  • Hvad holder din leder vågen om natten?
  • Hvad elsker din leder og hvad bryder din leder sig ikke om?
  • Hvad gør din leder bange?
  • Hvilket pres er din leder udsat for i forhold til at levere resultater?
  • Hvordan bliver din leder målt på sine resultater?

Når du ved hvad der driver din leder, selv hvis din leder ikke selv er helt klar over det, så vil du i højere grad være i stand til at vælge et sprog og formuleringer som din leder vil lytte til. Du vil kunne tale til din leders værdier, bekymringer og prioriteringer.

Indenfor forhandlingsteori er der følgende grundsætning: Du kan kun få en modpart til forhandlingsbordet, hvis du enten kan hjælpe eller skade modparten. Sørg for at din leder ved at du kan hjælpe.

Støt din leder:  Lad være at synliggøre din leders svagheder.

Jeg ved det lyder underligt, at du skal støtte din leder og undlade at synliggøre din leders svagheder. Pointen er imidlertid hvis din leder virkelig er så dårlig, så vil vedkommende klare dette job uden din hjælp. Det eneste du selv opnår ved at få din leder til at se dårlig ud er risikoen for en kæmpe konflikt, der kan skade både dit omdømme og din karriere.

Hjælp din leder med at finde frem til vedkommende styrker og arbejd proaktivt væk fra svaghederne. Ved du eksempelvis, at din leder tit kommer for sent til møder, så tilbyd eksempelvis at starte mødet op indtil din leder kan være der. Er din leder glemsom eller skifter mening, så sørg for at få beslutninger dokumenteret på mails eller i referater fra møder. På den måde hjælper du din leder, men sikrer også at der bliver holdt fast i beslutninger.

Ingen er uundværlig, men du kan gøre det meget svært for din leder at undvære dig, så længe din leder ved, at du er til at stole på, og du aktivt understøtter din leders arbejde.

Ved at gøre hvad du kan for at få din leder til at lykkes, så skaber du fundamentet til at du også selv vil lykkes i dit arbejde. Du får måske ikke umiddelbart gevinst, men i det lange løb vil det betale sig. Det kan altid betale sig at hjælpe din leder og andre til at skabe bedre resultater end de ellers ville have gjort.

Lad være med at kopiere din leders adfærd

Lad aldrig din leders dårlige opførsel blive en undskyldning for selv at have en dårlig opførsel. Uanset hvor dårlig din leder er har du ingen undskyldning for ikke at yde dit bedste på arbejdet. Sørg for at forblive fokuseret, det er langt sjovere at gå på arbejde når man gør sig umage.

Du kan sagtens tale om hvor dårlig din leder er når du er derhjemme eller blandt gode venner, men når du er på arbejdet, så vær engageret og oppe på mærkerne.

At samarbejde konstruktivt med en leder der ikke fungerer, kan meget vel skabe et positivt omdømme for dig selv. Du ved aldrig hvem der kigger dig over skulderen, men du kan være helt sikkert på at mange af de mennesker der i fremtiden kan skabe muligheder for dig, allerede holder øje.



Sig din mening – men gør det ordenligt

Ingen leder uanset hvor dygtig denne er kan gætte hvilke krav og drømme du har til din arbejdsplads og din fremtid. Fortæl din leder hvad det er på arbejdspladsen, du mener der kan være bedre – fortæl om dine drømme og visioner på arbejdspladsen. Et af mine favorit citater lyder således.

Ethvert problem er udtryk for en frustreret drøm,

og det er altid drømmen der kom først.

(Peter Lang )

Fokuser derfor på den fremtid du ønsker at være en del af fremfor de ting arbejdpladsen eller din leder har gjort forkert tilbage i tiden. Det kræver mod og tillid, men det kan ofte være det der skal til for at skabe forandringer på din arbejdsplads. En forudsætning for forandring er at nogen sætter spørgsmålstegn ved det der allerede eksisterer, og ved at gøre dette kan du også skabe et fundament af tillid til din leder som ellers ikke ville være opstået.

Træn din egen adfærd

Er din leder meget aggressiv i sin adfærd, råber din leder efter dig eller kritiserer han – så er det vigtigt at du øver dig i at håndtere disse situationer bedst muligt. En af mine hovedpointer når jeg holder foredrag er at kompetencer i forhold til at håndtere vanskelige situationer kan trænes, og man kan blive bedre til at håndtere disse situationer. Akkurat som man kan træne sin krop ved styrke- eller udholdenheds-træning.

Mennesker der råber eller på andre måder har en aggressiv adfærd henter ofte deres energi fra modpartens reaktion, det er derfor vigtigt at du bevarer roen. Forsøg at forstå hvorfor din leder er blevet vred, spørg roligt ind til hvad vreden skyldes. Anerkend der er et problem hvis det forholder sig sådan og tilkendegiv, at du gerne vil tale om det efter, at der er faldet ro over situationen igen.

Undersøg din muligheder før du siger op

Kommer du til den konklusion, at du ikke kan skabe det arbejdsliv du ønsker dig på din nuværende arbejdsplads, så undersøg dine muligheder ordentligt.

Det er vigtigt at du søger vejledning i forhold til hvad en opsigelse vil betyde for dig økonomisk, hvis du ikke har et andet job på hånden.

Når du søger nyt arbejde så undersøg stedet, og vær opmærksom på hvordan ledelsen det nye sted fungerer. Der er jo ingen grund til du skifter et problem ud med et andet. Såfremt du kender nogen det nye sted så byd vedkommende på en kop kaffe og hør hvad der er af positive og negative ting på den nye arbejdsplads. Man behøver ikke bruge mange timer før man har et overblik over om der på den nye arbejdsplads er en kultur man vil trives i.

Afslutningsvis håber jeg, at du har fået inspiration til at arbejde videre med din egen adfærd og handlinger. Såfremt du kan lide bloggen vil jeg blive glad for om du vil dele dette blogindlæg, eller gå ind på ConflictOR´s facebook side HER og giv et like.

Tak fordi du besøgte bloggen.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *