Selvom det er omkring 40 år siden, at Kenneth Thomas og Ralph Kilmann identificerede de fem primære konfliktløsningstyper, er tankerne bag stadig relevante idag.

Ideen bag er, at folk typisk har en foretrukken konfliktløsningtype. Men de bemærkede også, at forskellige former for adfærd var mest nyttige i forskellige situationer. De udviklede “Thomas – Kilmann Conflict Mode Instrument” ( TKI ), der hjælper dig med at identificere, hvilken konfliktløsningstype du har tendens henimod, når konflikter opstår. Mange af begreberne går ligeledes igen i meget forhandlingsteori og tanken er at man bliver bevidst om egen adfærdsmønster, for at kunne træffe et valg i forhold til hvilken adfærd der er mest gavnlig i den specifikke situation.

De 5 konfliktløsningstyper

Tryk på billedet for et større billede

De 5 konfliktløsningstyper:

Competitiv : Folk, der har tendens til en competitiv adfærd står fast, og ved hvad de ønsker. De opererer normalt fra en magtposition, kendetegnet ved position, rang, ekspertise eller evnen til at overtale andre. Denne adfærd kan være nyttigt, når der er en nødsituation, og en beslutning skal tages hurtigt, når beslutningen er upopulær, eller når man skal forsvare sig selv mod en person, der forsøger at udnytte situationen til egen vinding. Den typiske competitive adfærd kan efterlade folk utilfredse og vrede, når den anvendes i mindre akutte situationer.

Collaborative : Folk, der har tendens til en samarbejdende adfærd, forsøger at imødekomme behovene hos alle involverede personer. Disse mennesker kan være meget selvhævdende, men i modsætning til den competitive adfærd, samarbejder de effektivt og anerkender, at alle er vigtige. Denne konfliktløsningstype er nyttigt, når du har brug for at samle en bred vifte af synspunkter for at få den bedste løsning  og når der har været tidligere konflikter i en gruppe .

Compromising: Personer, der foretrækker en kompromisøgende adfærd, forsøger at finde en løsning, der vil tilfredsstille alle helt eller delvist. Alle forventes at opgive noget , og den kompromisøgende forventer også at opgive noget . Kompromis er nyttig, når prisen på konflikten er højere end omkostningerne ved at forhandle, når lige stærke parter er gået i stå , og når der er en deadline truer.

Accommodating : Denne adfærd kendetegnes ved at personen er villig til at opfylde andres behov på bekostning af egne behov. Den eftergivende type kan overtaler til at give efter for andres holdninger, selv når det ikke er berettiget. Denne person er ikke selvhævdende , men er meget samarbejdsvillig. At være eftergivende er hensigtsmæssig, når freden er mere værdifuldt end at vinde, eller når du ønsker at være i position hvor andre “skylder” dig en tjeneste. Ofte gengælder folk dog ikke tjenesten, og helt overordnet så giver denne adfærd ikke altid de bedste resultater.

Avoiding: Personer der foretrækker denne adfærd undgår helst konflikten helt. Denne adfærd er kendetegnet ved at persoen uddelegere kontroversielle beslutninger og ikke ønsker at såre nogens følelser. Adfærden kan være hensigtsmæssigt når sejren er umulig eller når en anden er i en bedre position til at løse problemet. Men i mange situationer er det en svag og ineffektiv konfliktløsningstype.

Når du forstår de forskellige konfliktløsningstyper, kan du bruge dem til at identificere den mest hensigtsmæssige metode ( eller en blanding af metoder ) for den situation, du er i. Du kan også tænke over din egen instinktive tilgang, og lære hvordan du skal ændre denne hvis nødvendigt.

Ideelt set bør du anvende en konfliktløsningstype, der løser problemet, respekterer folks legitime interesser og  bevarer arbejdsrelationer.

(Teksten kan gengives med korrekt kildeangivelse og henvisning til www.conflictor.dk)


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *