Evnen til at indgå i positive relationer med andre mennesker er idag vigtigere end nogensinde. Viden om konflikthåndtering og forhandlingsteknik kan bruges til at vælge den adfærd som skaber den mest frugtbare relation. En af de mest populære temaer, når jeg holder foredrag, er netop hvordan vi skaber positive relationer til andre mennesker. Stærke positive relationer forebygger konflikter og øger chancen for at opnå resultater sammen. I dette blogindlæg vil jeg gennemgå tre simple råd, som biddrager til at skabe en positiv relation.

Positive relationer

Smil til verden og ros værten

Andre menneskers opfattelse af dig afhænger i meget høj grad af hvilket kropssprog du vælger. Nyere hjerneforskning har vist at mennesker har en bestemt type hjerneceller, der afkoder andre menneskers kropssprog. Disse hjerneceller er blevet navngivet spejlneuroner. Et unik træk hos mennesker er at disse hjerneceller også kan påvirkes af sproget. dvs. det vi læser og det vi hører.

Et klassisk eksempel på en person, der virkelig har et kropssprog som tæppebomber spejlneuroner med positiv adfærd, er Ole Henriksen. Han er smilende og møder mennesker positivt og med ros. Man kan selv starte i det små. En meget simpel øvelse er, at man på sin daglige indkøbstur begynder at smile til mennesker, når man går forbi dem i supermarkedet. Responsen er i 95% af tilfældene et smil tilbage.

Skab tillid til din person

Indbyg andres forventninger til dig i din egen adfærd. Vær opmærksom på hvilke forventninger personer i dit netværk har til dig. Vælg tøj og adfærd der imødekommer de forventninger der måtte være. Vi opbygger tillid til andre mennesker, når deres adfærd svarer til de forventninger, vi har til dem.

Man er forpligtet på sin egen adfærd. Dette indebærer at man ikke pludselig kan ændre stil. Er du sædvanligvis en introvert person, der ikke smiler så meget, vil du ikke fra den ene dag til den anden kunne blive kontorets solstråle. Du kan med små skridt nærme dig den adfærd du ønsker at have i fremtiden. Det vigtigste er i den forbindelse at du er opmærksom på dine egen udvikling og andres forventninger til dig.

Vær hjælpsom

En positiv relation opbygges også når vi giver eller gør noget for andre mennesker, som de ikke regner med. Altså med andre ord når vi overrasker andre positivt. Det er mange gange meget lidt der skal til for at forandre en relation. En simpel tjeneste eller handling kan ændre relationen, hvis den udføres rigtigt, og med den rigtige timing. På de sociale medier spiller “delinger” og “syntes godt” om også en stor rolle. Du hjælper andre ved at gøre dette. Det kan eksempelvis være en forbindelse i netværket der er jobsøgende, og annoncerer vi LinkedIN. Hjælp ham og del opslaget, det koster dig ingenting og du ved aldrig hvornår du får brug for dit netværk til at hjælpe dig.

Ovenstående er ikke raketvidensskab, men i en travl hverdag er det ofte de simple ting vi glemmer. Prøv derfor at spørge dig selv om ikke du har et forbedringspotentiale i forhold til ovenstående, og vælg så en ting ud du vil afprøve i næste uge. Du kan forandre din egen adfærd ved at træffe et valg. Held og lykke !

LÆS OGSÅ:

Konflikthåndtering i pressede situationer-Spejlneuroner

ELLER:

Besøg ConflictOR på facebook

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *