En konflikt mellem to medarbejdere har ofte en negativ effekt på hele arbejdspladsen. Ikke alene skal andre kolleger være vidne til konflikten, men ofte bliver de også inddraget og tvunget til at vælge side.

Populært sagt kan konflikter løses på to måder. Ved dialog eller ved separation. Ofte har begge medarbejdere kompetencer man gerne vil beholde i virksomheden. Derfor udelukker dette ofte, at man kan sige farvel til den ene part i konflikten.

konflikt medarbejdereVælg ikke side i konflikten

Det lyder måske simpelt men hvis du som leder ønsker at biddrage til løsningen af en konflikt mellem medarbejdere så lad være at vælge side. Det er helt naturligt at dine medarbejdere forsøger at skabe sympati for deres situation, og du kan også sagtens være undersøgende på hvordan dine medarbejdere opfatter situationen. Det er dog meget vigtigt, at du ikke i din kommunikation giver udtryk for et valg af side i konflikten.

Fra “de døves dialog” til “de to virkeligheder”

Det er vigtigt at du som leder er opmærksom, og griber ind allerede ved tidlige tegn på at der er opstået en konflikt mellem to medarbejdere. Gør du det er chancerne gode for at I selv kan løse konflikten uden hjælp udefra.

En konflikt kaldes også de døves dialog, fordi medarbejderne når konflikten står på er “døve” for hinanden. De lytter ikke og har som oftest alene fokus på egne perspektiver i konflikten. Løsningen på konflikten ligger imidlertid stort set altid i at få etableret en dialog hvor medarbejderne lytter til hinanden. De bliver nød til at acceptere hinandens virkeligheder, og det faktum at begge perspektiver kan eksistere på samme tid og være sande.

Dialog mellem medarbejdereLederen som konfliktløser

DIn opgave som leder er at rammesætte en dialog mellem medarbejderne. Dette kan gøres på mange måder. Den metode jeg oftest benytter er den refleksive model og du kan kort læse om den HER. Du skal med andre ord være den snor der forbinder dåserne på billedet, så samtale er mulig.

Det vigtigste er, at du sikrer en ordentlig og ligeværdig dialog og giver parterne mulighed for at komme til orde. Et citat der har hjulpet mig ved flere lejligheder stammer fra Peter Lang, der siger: Bag ethvert problem ligger en frustreret drøm. Hjælp dine medarbejdere med at fokusere på drømmen, så viser det sig ofte at medarbejderne gerne vil det samme, men har forskellige måder at udtrykke det på.

Udgivet af  Ronnie Siegumfeldt AndersenRonnie Siegumfeldt Andersen

RådgiverForedragholderKonfliktmægler

Ronnie er en erfaren foredragsholder og underviser. Han er uddannet master i arbejdsret og forhandling fra Århus Universitet og arbejder i ConflictOR med rådgivning, kurser og foredrag.
Ronnie har i modsætning til mange andre foredragholdere der afholder kurser og foredrag, stor erfaring med både forhandling og konfliktløsning i praksis. Kontakt Ronnie HER


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *